Førskoleforløbet er et tilbud, der er på skolen i perioden fra 1. marts til skolestart.
Mål
- At alle børn er en del af lærende fællesskaber.
- At sikrer at børneperspektivet inddrages.
- At sikrer forældreperspektivet inddrages.
- At forberede børnene på skolestart.
- At børnene via førskolen oplever en tryg, spændende og udfordrende overgang mellem daginstitution og skole/SFO
- At børnene lærer skolens personale og elever at kende.
- At opbygge et godt socialt sammenhold inden skolestart.
- At udvikle børnene sociale kompetencer gennem legen og andre aktiviteter.
- At der er fokus på dannelse.
- At børnene stifter bekendtskab med skolens struktur.
- Introducere børnene for dagligdagen i SFO og skabe tryghed ved overgang til skole og SFO.
-Øve i at hvordan man færdes på skolen.
- Øve selvhjulpen hed
Førskolegruppen hverdag er alle ugens dage i tidsrummet 8.00-14.00. Dagens starter alle ugens dagen ud fra samme struktur. Aktiviteterne i førskolegruppen er alderssvarende læringsaktiviteter, så børnenes færdigheder og kompetencer styrkes hen imod skolestarten.
Der arbejdes med ud fra de pædagogiske læreplaner
- At lytte, når andre taler.
- modtage kollektive beskeder og efterleve en kollektiv besked.
- Gå i dialog med både voksne og kammerater.
- At tro på sig selv.
- At vente på, at det bliver ens tur.
-At aflæse andres signaler.
- At række hånden op.
- Tydelig kravs sætning fra de voksne side.
- Selvhjulpen omkring daglige opgaver.
- Turdage
Der tilstræbes ligeledes at sikre en glidende overgang fra børnehave til SFO/fritidshjem. Det er dog frivilligt at flytte barnet til SFO/fritidshjem inden skolestart.