Bevægelse og leg

Bevægelse i løbet af dagen skal fremme sundhed blandt børnene og understøtte deres motivation, trivsel og læring.

Børnebyen bruger bevægelse som et meningsfuldt redskab i dagligdagen, der skal være med til at sikre sundhed og trivsel samt understøtte læring og udvikling for alle.

Skole:

Bevægelse kan indgå i undervisningen på flere måder:

  • Lærerne kan lægge bevægelsessekvenser ind i fagundervisningen for at understøtte den faglige læring og træning. Det kan for eksempel være korte bevægelsesaktiviteter, hvor eleverne er fysisk aktive i løbet af undervisningstiden.
  • Bevægelse kan være en del af den understøttende undervisning.
  • Bevægelse kan foregå i samarbejde med det lokale foreningsliv (som f.eks. idrætsforeninger eller kulturforeninger) og strække sig over længere tid.

Bevægelse kan foregå både på sportspladsen, i idrætshallen, i lokalområdet, på naturarealer og i klasseværelset.

 

Børnehave, førskole og SFO:

I børnehave, førskole og SFO er legen omdrejningspunktet for børnenes udvikling og trivsel. Vi har fokus på at vi understøtter børnenes sociale relationer og komptencer igennem leg. 

I børnehave, førskole og SFO har børnene mulighed for mange forskellige aspekter af bevægelse. Det kan både være fysisk og sansemæssigt og med fokus på det gode lege- og læringsmiljø.