Værdigrundlag
Her kan du læse om Fårup Skole og Børnebys fælles værdier, vision, mission, målsætning, strategi og skoledag med læring i centrum.
Hos Fårup skole og børneby er vores kultur præget af fire værdier:
Respekt
Alle børn, forældre og ansatte møder hinanden med respekt uanset baggrund, evner og udfordringer.
Respekt betyder på Fårup Skole skole og børneby at vi alle:
- Hilser på hinanden.
- Møder til tiden.
- Taler positivt til og om andre.
- Bidrager til et forpligtende fællesskab, hvor vi alle er vigtige.
- Anerkender de voksnes anvisninger ud fra de ressourcer man har.
Læring
Læring er i centrum og derfor skal alle børn blive så gode, som de kan.
Læring betyder på Fårup Skole og børneby at:
- Vi har et læringssyn med fokus på progressionen i den enkeltes læring og udvikling.
- Børn og elever får mod på og lyst til at udvikle sig og bruge alle sine evner alene og sammen med andre.
- Du viser nysgerrighed og motivation til læring og udvikling.
- Læring er et samarbejde mellem voksne og børn/elever og i fællesskab skal vi skabe de bedste muligheder for læring.
Engagement
Alle børn, forældre og ansatte møder hinanden med et forventning om at gøre deres bedste.
Engagement betyder på Fårup Skole og børneby at:
- Der arbejdes ud fra en anerkendende tilgang.
- Børn/elever støttes i at udfordre sig selv i en tryg ramme.
- Alle er engageret i det forpligtende fællesskab.
- Motivation og nysgerrig er udgangspunktet for alle trivsel, udvikling og læring.
Bidrager
Alle børn, forældre og ansatte bidrager til at skabe en kultur, hvor trivsel, udvikling, tryghed, fordybelse, engagement og omsorg er i centrum.
At bidrage betyder på Fårup Skole og børneby at:
- Alle bidrager med engagement til, at Fårup Skole og børneby er et rart sted at udvikle sig i.
- Alle bidrager ved at være positive, nysgerrige og deltagende med de ressourcer man har.
- Ud fra et fagligt perspektiv tilrettelægger de voksne rammer der bidrager til læring, trivsel og udvikling med klare, og tydelige forventninger.
Vores overordnede vison er at alle børn/elever møder trygge og positive rammer, som understøtter deres trivsel og udvikling.
Derudover er vores vision at:
- Fårup Skole og Børneby er et aktivt tilvalg.
- Understøtte gode og trygge overgange mellem dagtilbud og skole.
- Fårup Skole og Børneby sætter læring i centrum via synlige, tydelige mål.
- Skolens elever opnår et fagligt niveau og udvikler sociale kompetencer, som giver de bedste muligheder for at få et godt liv.
- Alle elever som forlader skolen har et fagligt niveau, som gør det muligt, at den enkelte kommer i gang med den ungdomsuddannelse, som den enkelte har potentiale til og er motiveret til at begynde på.
- Elever, som forlader skolen kan begå sig i sociale sammenhænge og kan indgå positivt i relationer og være en del af et fællesskab.
- Alle elever bliver så fagligt dygtige, som de formår og matcher fagligt og trivselsmæssigt.
- Fårup Skole og Børneby er en attraktiv arbejdsplads, hvor vi arbejder professionelt og tværfaglige fællesskaber, hvor barnet/eleven og fællesskabet er kerneopgaven.
Fårup Skole og børneby sætter udvikling og trivsel - både fagligt og socialt, i centrum.
Fårup Skole og børneby er et anerkendende fællesskab, hvor lærings- og børnemiljøet bidrager til dannelse og udvikling hos den enkelte.
Engagerede forældre og medarbejdere tager ansvar for skolens, SFO'ens og børnehavens fællesskaber. Vi møder hinanden med gensidig respekt. Skole, SFO og børnehave samarbejder med hjemmet om barnets og elevens udvikling.
Børn og elever kan begå sig i sociale sammenhænge og kan indgå positivt i relationer.
Alle børn og elever skal have en ven og have deltagelsesmuligheder i fællesskabet.
Skolens elever opnår et fagligt niveau og udvikler sociale kompetencer, som giver de bedste muligheder for at få et godt liv.
Fårup Skole og børneby understøtter elever med særlige behov med undervisningsdifferentiering, holddeling, it-rygsæk m.v. og samarbejde med forældre, PPR og andre relevante samarbejdsparter.
Skolens formål er at leve op til folkeskolereformen og lovgivningen.
Vi vil kendes på en rød tråd: ”læring i centrum” – og arbejder derfor med:
Klasseledelse er et begreb vi anvender på Fårup Skole for at signalere, at der i undervisningen er fokus på læring. Klasseledelsen bygger på et samarbejde mellem det pædagogiske personale og elever.
Eleven er i et anerkendende fællesskab på Fårup Skole. Personalet bakker elever og forældre op med fælles fokus på læring i centrum. Forældre bakker op ved at have fokus på barnets læring.
Læringsplatform anvendes som et dialog- og evalueringsværktøj i skolen, og er baseret på læringsmål.
Elever med ambitioner på egne vegne, kan tage ansvar for at lære så meget, som de har potentiale til. Med så meget udbytte af skolegangen som muligt vil den enkelte elev have flere valgmuligheder for at få den uddannelse og det job, som eleven gerne vil have. Målet er, at eleven efter folkeskolen har de bedste muligheder for at blive livsduelige borgere og skabe sig et godt liv.
Jo mere den voksne i skolen synliggør det eleven skal lære og har tydelig kommunikation og forventninger om, hvad eleven skal lære, jo mere kan skolen facilitere læring og understøtte, at eleven får ambitioner om at lære. Klare og tydelige forventninger er vigtige, og derfor arbejder vi med klare, tydelige og synlige læringsmål.
Har eleven ikke opnået et vist fagligt niveau, bremser det for at man optages på en ungdomsuddannelse. Fårup Skole vil opfylde de statslige mål, at 95% af en årgang gennemfører en ungdomsuddannelse og bliver livsduelige borgere.
Læring i centrum er et lærende fællesskab, hvor vi i de professionelle læringsfællesskaber hjælper hinanden med målet at højne elevernes progression.
Vi vil kendes på et højt fagligt niveau – en skole som arbejder med at højne den faglige progression for alle og det vil vi at skolen til vælges på jf. det frie skolevalg.
Læring i centrum er også at åbne sig op for det lokale samfund herunder ungdomsuddannelser, lokale erhverv og andre institutioner som f.eks. Fårup Beton og plejehjemmet. Den åbne skole er vigtig for Fårup Skole, for di elevernes læring relateres til praksis – det virkelige liv.
I børnehaven er relationer det vigtige fokus. Dette fokus er også vigtigt i overgangen fra institutionsbarn til skolebarn. Udviklingen af de sociale kompetencer er et forebyggende trivselsarbejde. Og den røde tråd er relationsarbejdet.
Det er vigtigt at kunne begå sig i det omgivende samfund ved at kunne indgå i relationer i et arbejdsfællesskab i undervisningen med andre elever og voksne samt i elevpauser. Målet er, at den enkelte bidrager til, at alle kan færdes trygt i et udviklende fællesskab.